A Piece of Website de Podcast
Aflevering 38 – SPECIAL:
Mijn rode vlag klanten en hoe ik ze nu herken – mijn reis als 10 jaar ondernemer
Na 10 jaar ondernemen heb ik al heel veel klanten mogen helpen. Maar er zitten altijd klanten tussen die je achteraf liever niet had. Dat noem ik zogenaamde rode vlag klanten. Ik heb in de afgelopen tijd hier een radar voor ontwikkeld en ik deel mijn lessen met jou.
Host
Cheryl Porcelijn
Facebook Community
Beluister ook op:
Samenvatting
Rode vlag klanten zijn klanten die vaak voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Die je “leegzuigen”, om maar van alles van je te krijgen. Die geen keuzes kunnen maken, die op het laatste moment ineens alles anders willen. Tenzij je dit fijne opdrachten vindt, adviseer ik je om deze projecten niet aan te nemen. Zo’n proces kost je uit eindelijk meer tijd en daardoor extra geld dan wanneer je met iemand gewerkt had waarvan je aanbod perfect op had aangesloten.
Dat is wat ook heb geleerd de afgelopen jaren, het luisteren naar en vertrouwen van mijn intuïtie. Want die heeft mij een aantal keer flink gered, om het zo maar te noemen. Want met tien jaar ervaring ondertussen heb ik al tientallen klanten geholpen en veel meer potentiële klanten gesproken.
Ok, storytime! Omwille van de privacy noem ik geen namen en bedrijfsnamen. Puur uit respect.
Langzaamaan groeide mijn netwerk. Ik heb al mijn contacten via LinkedIn een persoonlijk bericht gestuurd dat ik fulltime ging ondernemen, wat ik deed en of ik hen of iemand die zij kende kon helpen met mijn diensten.
Omdat het budget niet hoog was, ging ik kijken wat er mogelijk was binnen dat budget. Dat betekende een gratis template en een simpel design. En omg was dit toch mijn grootste fout. Ik heb hier ook een speciale aflevering over opgenomen, waarom ik gestopt ben met templates te gebruiken en ik nu écht websites om maat aanlever.
Er ging van alles mis met dat template, dus ook alleen al in tijd was ik meer kwijt dan dat het mij opleverde. Maar goed, ik dacht dan doe ik meteen goed ervaring op. Naja, ok dat was dan ook wel weer zo.
Maar uiteindelijk kwam de klant met steeds meer eisen, die niet met dat template konden. Uiteindelijk legde ze zich er wel bij neer, maar ze wilde dezelfde website voor haar tweede bedrijf. Ik heb daar dus een kopie van gemaakt op een andere url en toen had ze ineens 2 websites. Maar ook de correctierondes van dit project liepen vreselijk uit de hand. En omdat ik nog geen goede onderhandelingskills had, liep ze eigenlijk zo over mij heen.
Het resultaat? 2 websites voor de prijs van 1 waar ik alsnog handmatig heel veel in heb moeten rommelen.
Er zijn een aantal dingen die ik geleerd heb als het gaat om goed en kritisch kijken naar wie je wel en niet wilt helpen. Zo doe ik bijvoorbeeld geen werk voor vrienden en familie. Want mocht er iets misgaan, om wat voor reden dan ook, dan heb je daar altijd last van. Plus dat je heel vaak de vraag krijg “dat doe je toch wel even voor mij? Of doe je dat ook voor een vriendenprijsje”. Misschien klinkt het hard, maar dat is voor mij een absolute no-go. Ik weet wat ik waard ben ik weet wat ik kan. Daarom geef ik nooit korting in dat soort situaties.
Daarnaast heb ik ook geleerd dat je afspraken zwart op wit moet zetten en goede algemene voorwaarden moet hebben zodat je áltijd kan terugvallen op deze onderdelen.
Een andere zin waar bij mij mijn radars op scherp staan is als iemand zegt “kun je nog wat doen met de prijs”. Als ik iets heb geleerd in de afgelopen 10 jaar is dat je nooit iets met je prijs moet doen tenzij dat jij er écht van overtuigd bent dat het voor jouw gevoel ok is! Niet omdat iemand anders dat per se wil.
Let goed op de signalen die je krijgt wanneer een potentiële klant contact met je opneemt. Let goed op de toon van de vraag en ook of dit aan jou is besteed. Die keuze kun je alleen zelf maken.
GRATIS: Het succesrecept voor jouw eigen website – Geheime podcast
Heb jij mijn geheime podcast al beluisterd? Nog niet? Vraag hem dan hier aan. Geheel gratis!
In deze serie vind je het antwoord op de meest gestelde vraag: “wat heb ik nodig om een website te beginnen?”. Ook geef ik antwoord op de vragen: “Ik heb een website nodig, wat nu?” en “Waar moet ik beginnen?”.
Ik neem je mee in wereld van hostings, plugins en veel tips & tricks. Als je nu zoiets hebt van, wat zeg je nou? No worries, ik ga het je allemaal vertellen