Je website is een belangrijke marketingtool. De bedankpagina’s op je site worden vaak onderschat, terwijl ze wel belangrijk zijn. Want een goed ingerichte bedankpagina kan zorgen voor extra klanten of klanten die weer terugkomen. In deze blog vertel ik je over 3 soorten bedankpagina’s, lees dus snel verder.
Liever luisteren dan lezen? Je vindt hier een podcast over dit onderwerp.
1. Opt-in bedankpagina
Vaak heb je op jouw site een weggever staan; een e-book, mini-training, audiobestand, etc. Bedoeld voor mensen die niet gelijk zaken met je willen doen maar eerst gratis en laagdrempelig kennis willen maken met jou en wat je aanbiedt. Zodra iemand zijn naam en mailadres achterlaat om die download te krijgen, komen ze op jouw bedankpagina.
Verwijs ze naar je socials
Op zo’n pagina heb je een tekst staan als:
Wat tof dat je mijn gratis weggever hebt gedownload. Ik wil je hier graag voor bedanken. Wil je nog meer gratis resources van me ontdekken?
- Volg me op Facebook, Instagram (of welk kanaal je dan ook gebruikt)
- Word lid van mijn gratis Facebookgroep waarin je al je vragen kunt stellen en ik regelmatig live kom (1x per week of per maand of wat je frequentie is)
- Volg me op YouTube voor video’s met nog meer tips en tricks
- Luister mijn podcasts waar ik je meer vertel over….
Je vraagt mensen dus een actie te ondernemen om je op een hele laagdrempelige manier te volgen. Zodat ze nog meer van je kunnen ontdekken en beter met jou en je manier van werken kennis kunnen maken. En hoeven ze zelf niet de moeite te doen om die kanalen zelf op te zoeken.
One Time Offer
Je kan ook een stap verder gaan en op die pagina gelijk een speciale aanbieding doen, een One Time Offer. Als bedankje voor het downloaden van die gratis weggever. Denk aan een masterclass of een korte training, die je voor een laag bedrag aanbiedt (bv. € 25 of € 27). Zo maak je van iemand alsnog een klant. Want wie weet zijn ze al geïnteresseerd in meer voor zo’n lage prijs. Zorg wel dat het een product is dat logisch volgt op die gratis weggever en waar mensen een volgende stap mee kunnen zetten. Waarmee je echt meer waarde levert. Als de waarde van die aanbieding niet aansluit bij het bedrag wat je ervoor vraagt en mensen het achteraf de investering niet waard vinden, ben je zo’n klant direct weer kwijt.
2. Bedankpagina na inschrijving voor gratis webinar, masterclass of challenge
Als iemand zich inschrijft voor een event van jou, ook al is het gratis, moet diegene meer actie ondernemen dan wanneer hij of zij alleen iets van je download. Namelijk op die dag en tijd aanwezig zijn en kijken. Hou er daarom rekening mee dat mensen zich wel inschrijven maar niet perse ook kijken. Gemiddeld doet maximaal 30% van de inschrijvers dat en maximaal 5% bekijkt de replay. Dus dat is niet zo veel. Daarom is het belangrijk om ervoor te zorgen dat aanmelders betrokken zijn en echt live gaan kijken.
Biedt iets extra’s
Maak mensen op die bedankpagina al warm om live te kijken door aan te kondigen wat je gaat doen en te zeggen dat je bijvoorbeeld iets speciaals voor ze hebt. Je kan ze ook huiswerk geven door een werkboek aan te bieden waar je tijdens dat webinar iets mee doet en ze zo dus alvast nieuwsgierig maakt. Of je koppelt er een win-actie aan. Dat kun je ook goed doen bij een challenge. Bijvoorbeeld voor degene die het meest aanwezig was of die het meest gereageerd heeft. Bedenk iets wat bij het event past.
Laat het ze delen
Die bedankpagina is ook de plek waar je vraagt of de aanmelder jouw event willen delen met vrienden en bekenden om zo meer mensen te bereiken. Ook dat kun je weer combineren met een win-actie. Voor bijvoorbeeld degene die het meest gedeeld heeft of je verloot iets onder alle mensen die de actief gedeeld hebben. Mensen zijn dol op winnen!
Video
Je kan op die bedankpagina ook een videoteaser plaatsen waarin je alvast iets vertelt over je event waardoor mensen nog nieuwsgieriger worden. Hoe nieuwsgieriger ze zijn, hoe groter de kans dat ze live gaan kijken.
Zorg sowieso ook voor een agenda-item op die pagina zodat ze je event direct in hun agenda kunnen zetten. En stuur van tevoren nog een herinnering, dat kan een dag en/of een uur van tevoren bijvoorbeeld.
3. Bedankt voor je aankoop-pagina
Als iemand echt iets van je koopt, wil je ze daar natuurlijk voor bedanken. Daar doe je het voor! Dit kun je op verschillende manieren doen.
Met een video
Stel, iemand heeft een training bij je gekocht. Op de bedankpagina voor mijn Web & Branding Academy heb ik daarvoor een persoonlijke videoboodschap geplaatst. Daarin bedank ik die persoon voor de aanschaf van de training, hoe blij ik ermee ben, hoe fantastisch het is dat ze aan de slag gaan, wat ze allemaal gaan leren, dat ik er altijd voor ze ben bij vragen, etc. En ik stuur ze daarna door naar hun Dashboard in de Academy. Dat kan je ook echt persoonlijk maken door iemands naam op die pagina te zetten. Op een authentieke en oprechte manier zodat diegene zich echt persoonlijk aangesproken en welkom voelt en het niet nep of geforceerd is.
Bij een webshop
Heb je een webshop, dan kun je die bedankpagina op twee manieren aanvliegen; een speciale pagina voor een nieuwe klant en een voor een terugkerende klant.
- Bij een nieuwe klant kun je, na het aanmaken van een account, diegene bedanken voor zijn aankoop door te zeggen dat je de verzendmethode hebt geüpgraded (dus een snellere versie aanbiedt, als je die hebt) of door de verzending voor die 1e keer zelfs gratis te maken. Zo maak je de ervaring van die eerste aankoop specialer en komen ze hopelijk weer bij je terug
- Bij terugkerende klanten kun je spelen met verschillende aanbiedingen; een speciale korting (in procenten of een vast bedrag) of gratis verzending bij hun volgende bestelling
Van je klanten maak je natuurlijk het liefst fans die regelmatig bij je terugkomen en daarvoor zijn speciale aanbiedingen handig. Mensen zijn nou eenmaal dol op kortingen of gratis dingen!
Dat waren ze alweer! De drie verschillende soorten bedankpagina’s. Ik hoop dat het je heeft geïnspireerd voor je eigen website. Zie je ergens een goede, gave bedankpagina die je met me wil delen? Mail ‘m naar me. Ik ben dol op nieuwe inspiratie!
En heb je vragen of kom je ergens niet uit?
Neem contact met me op of meld je aan voor mijn Facebookgroep. Ik help je graag.
0 reacties