3 tips voor een gebruiksvriendelijke 404 pagina

apr 13, 2021

De 404-pagina, die ben je vast weleens tegengekomen. ‘Deze pagina is niet beschikbaar’ of ‘Sorry, not found’. Als je zo’n melding krijgt, is de pagina dan wel verwijderd of de link is veranderd. Dat is natuurlijk niet fijn voor een bezoeker, daarom is het belangrijk om die pagina zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. In deze blog vind je 3 tips om dat goed te doen.

 Liever luisteren dan lezen? Je vindt hier een podcast over dit onderwerp.

Verouderde links

Je doet het zelf waarschijnlijk ook weleens; je website opruimen en pagina’s verwijderen of van naam veranderen, bijvoorbeeld om beter gevonden te worden. Helemaal prima natuurlijk. Maar die oude link staat misschien nog op een andere blogpagina, op social media of in een e-mail. Als iemand daarop klikt, komt de 404-pagina tevoorschijn want je website weet niet waar de bezoeker naartoe wil. Geen ramp, dat kan de beste overkomen. Maar wat je niet wil is dat mensen daardoor direct je website verlaten.

3 tips voor optimale inrichting

Het is daarom belangrijk die 404-pagina zo optimaal mogelijk in te richten. Gebruik daarvoor deze tips:

  1. Maak het leuk

Laat je bezoeker op een leuke manier weten dat de pagina niet gevonden kon worden. Dat kan met een leuke tekst (Ooops, deze pagina bestaat niet meer), afbeelding, gifje, filmpje of combinatie van die elementen. Op die manier is het de bezoeker direct duidelijk dat de pagina niet meer bestaat en wordt die boodschap op een vriendelijke manier gebracht. Maak het niet te gek, want je wil bezoekers ook niet afschrikken.

  1. Zorg voor een uitgang

Dan bedoel ik niet de uitgang van je website maar een uitgang die bijvoorbeeld teruggaat naar de pagina waar ze vandaan kwamen. Maar er zijn meer mogelijkheden. Je kunt ook links toevoegen om andere delen van je website onder de aandacht te brengen. Bijvoorbeeld door een tekst als ‘Maar misschien vind je deze artikelen ook interessant’ te plaatsen na de foutmelding en daaronder een verwijzing naar andere blog-artikelen, je Over Mij pagina of producten. Plaats niet teveel opties, want dan krijgt je bezoeker keuzestress en dat is niet de bedoeling.

  1. Haal die 404 melding weg

Die 404 melding staat meestal standaard op de pagina, maar veel mensen snappen niet wat dat betekent. Maak daarom jouw eigen versie met een tekst die duidelijk maakt wat er gebeurd is en op een manier die bij jou en bij je branding past. Want de stijl van je website trek je ook door op deze pagina.

Universele errorcode

Voor het geval je het zelf ook niet precies weet; 404 is een errorcode die aangeeft dat een pagina niet gevonden is. En zo zijn er nog wel meer (500, 303, 505, etc.). Al die codes zijn universeel. Dat betekent dat er makkelijk op kunt googelen om te weten wat er aan de hand is en hoe je het op kunt lossen.

Hoe voorkom je het

Het liefst wil je natuurlijk dat mensen niet tegen zo’n 404-pagina aanlopen op je website. Daarom is het belangrijk goed te controleren als je pagina’s verwijderd of hernoemd, of die oude link op andere pagina’s of media staan. Zoo ja, pas die links daar aan. Je kunt de oude link ook doorverwijzen naar een nieuwe link. Bij een wijziging naar die nieuwe link en bij een verwijdering naar een andere pagina. Dit noemen we redirecten. Zo merkt de bezoeker niks van jouw wijziging en krijgen ze geen foutmelding. Dit doe je bijvoorbeeld met de Redirect plug-in. Je geeft op wat de oude link is en welke nieuwe link daarbij hoort. Dat is ook handig voor Google want die weet direct dat de pagina (en content!) nog bestaat.

Maak iets moois van je 404-pagina

In sommige website templates zit al een 404-pagina die je kan aanpassen. Maar je kunt ‘m ook makkelijk zelf maken in de stijl van de andere pagina’s van je website. Het instellen zit al in builders als Divi en Elementor. Heb je die mogelijkheid niet, installeer dan een plug-in die het voor je doet. Zoek op 404 in de plug-in database en kies er een die veel sterren krijgt en bijgewerkt is voor jouw WordPress versie.

Jij blij, bezoeker blij, Google blij

Zo’n optimaal ingerichte 404-pagina verhoogt de gebruiksvriendelijkheid van je website want je maakt het mensen makkelijker om langer op je site te blijven. En het voorkomt teleurstellingen. Dat vindt Google ook fijn want hoe langer mensen op een website blijven, hoe relevanter die website blijkbaar is. En daar beloont Google jou weer voor. Zo draagt een goede 404-pagina ook bij aan je score in Google.

Nog vragen?

Tot zover mijn tips. Heb je een vraag of kun je wel wat advies gebruiken? Laat het me via mijn Instagram @cherylporcelijn of mijn Facebook groep A piece of website. Ik help je graag.

De opleiding voor webdesigners

gratis website snelheidscheck snelheid

In deze digitale brochure deel ik alle ins en outs met je, wat mijn gedachtegang is, wat je minimaal kunt verwachten en hoe het traject er uit gaat zien voor jou.

Laat een comment achter

Heeft deze blogpost je misschien geïnspireerd of heb je vragen? Let me know!

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *