3 onderdelen die je wilt meten op je website

feb 15, 2022

Een website is een ongoing process en dus nooit af. Pas wanneer een site live is, kun je gaan aanpassen en verbeteren. Om dit goed te kunnen doen zijn bepaalde statistieken van je site belangrijk. Meten is weten! Maar wat moet je meten en waarom?

 

Niet twijfelen, lanceren

Veel ondernemers durven hun website niet te lanceren omdat ze bang zijn dat de site nog niet goed genoeg is. Dat is zonde want je weet pas of je site goed genoeg is, als bezoekers op je website komen en je feedback krijgt. Want wat wij ondernemers heel vaak doen, zijn aannames maken. Maar pas als je site live staat, kom je erachter of je aannames gegrond zijn of niet. En dat doe je door te meten en te kijken wat wel en niet werkt. 

 

Waarom meten

Meten is belangrijk om te zien wat wel en niet werkt. Daardoor kun je bijvoorbeeld de conversie verhogen. Werk je in een team, dan helpt testen en meten je met het voorkomen van fouten. Ook helpen cijfers om eindeloze discussies te voorkomen over wat waar moet. En je kunt met die statistieken de gebruiksvriendelijkheid van je site vergroten.

 

Welke onderdelen meten

Welke onderdelen zijn belangrijk om te meten: 

 

1. Conversie

Conversie staat voor het percentage bezoekers dat tot een transactie overgaat. Dus hoeveel van jouw website bezoekers kopen iets bij je, vullen een formulier in of downloaden een weggever, etc.

Je kunt dit bijvoorbeeld meten met Google Analytics, Piwik, Matomo en andere tools. Hierin zijn allerlei overzichten beschikbaar waaronder het aantal websitebezoekers. Zodra je dat aantal weet plus het aantal bezoekers dat iets koopt, downloadt, etc., kun je het conversiepercentage uitrekenen. 

In de statistieken zie je ook hoeveel mensen afhaken en waar. Stel er zijn 100 bezoekers op je website geweest en 1 bezoeker heeft iets gekocht. Dan zijn die andere 99 ergens afgehaakt. In de tools zie je op welke pagina’s bezoekers je site weer verlaten. Verlaten veel mensen een bepaalde pagina, dan moet je mogelijk iets verbeteren op de pagina.

Denk aan zaken als:

  • Zijn je teksten duidelijk? Beantwoord je de vragen die men mogelijk heeft?
  • Staan je call-to-action knoppen op de juiste plek en vallen ze ook echt op?
  • Hoe is het met de hiërarchie van de pagina. Zien je bezoekers de content die wij willen dat ze zien? 

In de meeste tools zie je niet waar mensen op de pagina afhaken, alleen welke pagina ze verlaten. Andere tools kunnen je hierbij wel helpen zoals Microsoft Clarity (gratis). Deze tool maakt o.a. video’s van het gedrag van de bezoekers. Zo zie je letterlijk wat iemand doet en waar ze de pagina verlaten. 

Een andere tool is Hotjar. Deze maakt heatmaps van je pagina’s. Daardoor zie je waar mensen klikken en hoe vaak. Hoe roder een button of plek, hoe meer mensen daarop klikken (rood = warm, blauw = koud). Zo zie je goed of erop buttons en links geklikt wordt. Gebruik je dit soort tools, dan moet je wel je cookiebanner hierop aanpassen. 😉

Zulke statistieken geven mooie inzichten voor mogelijke verbeteringen. Zo kun je inspelen op de klantreis, omdat je feiten hebt i.p.v. aannames. Na het verbeteren hou je vervolgens in de gaten of dit tot meer resultaat leidt. Doe dit niet elke week, maar geef het een aantal weken of maanden (max. 3). Je website moet namelijk genoeg gegevens verzamelen om verschil te kunnen zien. Voor mensen met een kleine website met weinig bezoekers, duurt dit logischerwijs langer en dat is ok.

 

2. Usability

De usability ofwel gebruiksvriendelijkheid van een website is misschien nog wel belangrijker dan een fancy design. Ook al is je website volgens jou nog niet goed of mooi genoeg, als deze makkelijk in gebruik is, kunnen mensen nog steeds iets bij je kopen. Natuurlijk is goed design wel belangrijk. In podcast aflevering 77 vertel ik je daar meer over. 

Hoe meet je gebruiksvriendelijkheid? Dat kan op verschillende manieren. Bijvoorbeeld met een panel. Laat hen opdrachten doen en kijk of ze die makkelijk kunnen uitvoeren. Dit kun je ook in het klein doen, dus bijvoorbeeld een aantal klanten vragen of ze je website willen bekijken.

Een andere manier is een mini-enquête. Toon een pop-up wanneer bezoekers de website willen verlaten met een aantal vragen. Houd het simpel met korte vragen en bijvoorbeeld multiple choice antwoorden. Gebruik vragen als ‘hoe makkelijk vond je het om de website te gebruiken’ en ‘hoe makkelijk kon je de informatie vinden die je zocht’. 

Je kun dit doen met tools als Lookback.io of Usabilityhub. Usability hub heeft een gratis versie, zodat je kunt uittesten. Lookback is alleen betaald. In Hotjar kun je zulke pop-ups ook  instellen.

 

3. Engagement

Engagement gaat over de betrokkenheid van mensen bij je website. Wat doen ze, hoe gaan ze door je website, waar klikken ze op, vullen ze een formulier in, etc. Engagement meten is lastig, maar met de conversie en gebruiksvriendelijkheid gegevens, weet je eigenlijk al veel. 

Bij Google Analytics kun je o.a. kijken naar het ‘bounce percentage’. Dit geeft aan hoe lang mensen op je site of een specifieke pagina blijven. Een lage bounce rate wordt als gunstig gezien. Het kan namelijk betekenen dat bezoekers je tekst daadwerkelijk lezen of door je website gaan. Maar die uitleg is soms tricky. Het kan ook betekenen dat ze iets niet snappen en er lang over doen om de juiste info te vinden.

 

Combineer de cijfers

Daarom is het belangrijk dat je deze 3 cijfers naast elkaar legt en niet afzonderlijk van elkaar bekijkt. Het een kan niet zonder het ander. Daarom is vragen van feedback, zoals bij usability, ook heel erg belangrijk is. Je weet daarmee de gedachten van iemand en daar kun je op inspelen. 

 

Blijf dit herhalen

Dit proces herhaal je regelmatig zodat je je site steeds verder verbetert tot je de gewenste resultaten continu behaald. Bepaal daar ook doelen voor. Dus als jij wilt dat 10 van de 100 bezoekers een programma koopt, hou het in de gaten tot je dit doel bereikt.

 

Liever uitbesteden?

Meten is geen klus die iedere ondernemer even leuk vindt. Dat snap ik, want het heeft wel wat voeten in de aarde. Als je dit serieus neemt, is uitbesteden aan een web- of ux-designer een mogelijkheid. Want het is de bedoeling dat je website voor je werkt en geld oplevert. Dat gaat niet vanzelf, daar moet je wat voor doen. Dus zorg dat je site online is, laat mensen weten wat je te bieden hebt en hou vervolgens de resultaten en cijfers in de gaten.

De opleiding voor webdesigners

gratis website snelheidscheck snelheid

In deze digitale brochure deel ik alle ins en outs met je, wat mijn gedachtegang is, wat je minimaal kunt verwachten en hoe het traject er uit gaat zien voor jou.

Laat een comment achter

Heeft deze blogpost je misschien geïnspireerd of heb je vragen? Let me know!

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *