Terwijl ik deze blog schrijf, heb ik voor dit jaar nog maar 3 plekken vrij voor ondernemers die nog voor januari aan de slag willen met hun branding en website. En daar ben ik trots op, trots op het feit dat men mij vertrouwd en ik ze mag helpen een branding en website te creëeren die echt hen als persoon laat zien.
Nu we de laatste maanden van het jaar 2018 in gaan, heb ik de afgelopen maanden mijn doelen en proces bijgewerkt en heb ik bekeken wat er werkt en wat niet. Gezien mijn inbox met nieuwsbrieven van andere ondernemers, doen veel ondernemers nu hetzelfde. Van het lanceren van een nieuwe onderneming/aanbod, tot het herontwerpen van hun website en het updaten van visuals voor op Facebook. Er gebeurt altijd veel in de laatste maanden.
Hoewel jij misschien bij jezelf hebt bedacht dat het echt tijd is om je branding en website aan te passen, omdat je doelen of proces veranderd is en je branding en website niet meer bij je passen, blijft het een grote beslissing die je moet maken. Je moet belissen op tijd, je financiëen, het proces en natuurlijk je klanten, dit is geen beslissing die je in een seconde maakt. Maar hoe weet je dat het tijd is voor verandering?
In deze blog geef ik je 10 signalen dat het tijd is voor verandering in je branding en/of website.
1. Je ben veranderd van richting, samenstelling of visie.
Van veranderende markten tot overnames, verschuivingen in technologie naar nieuwe regelgeving, verandering in het bedrijfsleven is onvermijdelijk. Maar wanneer jouw identiteit en visie veranderen, kan dit verwarring brengen over wie je bent en hoe jij je op de markt bevindt.
Grote veranderingen in jouw bedrijfsstructuur en visie zijn een goede gelegenheid om stil te staan bij hoe je bedrijf wordt gezien en beleefd door klanten en personeel. Door jouw merkaanraders te vernieuwen of aan te passen, van je berichtensysteem tot je visuals, kun je jouw nieuwe richting en identiteit duidelijk en consistent communiceren.
2. Je hebt de naam van je onderneming veranderd.
Soms is het nodig om een naamsverandering te doen in je bedrijf. Misschien is de betekenis veranderd en past het niet meer bij hetgeen wat jij doet. Of je bent er achter gekomen dat klanten veel moeite hebben met de naam, wat het betekent en hoe je het uit moet spreken. Wat de reden ook is, als de naam van je bedrijf jouw groei tegenhoudt is het bedenken van een nieuwe naam een perfecte timing om je branding, website en marketing materiaal aan te passen zodat ze duidelijk en consistent zijn en in lijn liggen met je nieuwe naam.
3. Je schaamt je voor je branding en website.
Ja, het hoort er allemaal bij. Ik hoor het heel vaak als ik ondernemers hierover spreek en waar voor zij naar mij toe komen.
Je zal uiteraard de beste zijn in wat jij doet maar als het gaat om en eerste indruk, moet het er allemaal goed uitzien. Van saaie, inconsistente of lelijke visuals tot gebroken, verouderde websites, als het lijkt alsof je niet geeft om hoe jouw bedrijf zichzelf presenteert, of niet genoeg geeft om in je bedrijf te investeren, welk signaal stuurt dat dan naar potentiële klanten?
Wanneer je nekharen overeind gaan staan als je een potentiële klant naar je website toe moet leiden of telkens aangeeft “het moet nog aangepast worden”, dan is het waarschijnlijk tijd om je branding en website een upgrade te geven. Want als jij met vertrouwen potentiële klanten naar je website durft te sturen, betaald dat zich uiteindelijk zelf terug.
4. Je steekt niet boven de competitie uit.
Hoewel het soms lijkt alsof alles al een keer gedaan is of bestaat, het vernieuwen van je branding geeft je de mogelijkheid om opnieuw te kijken naar je positionering van je merk zodat je niet hetzelfde laat zien als je “concurrent”.
Wanneer je bepaald hebt wat het is dat jou onderscheid van alle anderen, is het belangrijk dat je dit zo duidelijk mogelijk en consistent doorcommuniceert naar je klanten, op elk vlak.
5. Jouw visuele uitingen en berichten zijn verwarrend en inconsistent.
Een branding dat een wirwar van verschillende kleuren, letterypes en afbeeldingen (sfeer) zijn, geven aan dat het tijd is om eens te investeren in een goede branding.
Ik zie heel veel ondernemers die inconsistent zijn met hun branding, vaak omdat ze niet kunnen kiezen. En ja, iets voor jezelf maken is ontzettend moeilijk. Daarom bestaat er zoiets als uitbesteden. Want inconsistentie doet afbreuk aan jou en je onderneming.
Elk punt van je branding telt wanneer het gaat over een impact maken met je branding. Door het verduidelijk en versimpelen van je merkpositie, het werken aan het meest belangrijke boodschap en het maken van regels omtrend jouw branding, kun je eenheid en herkenbaarheid creëeren. En herkenning geef je door consistent te blijven in je gehele branding.
6. Je wilt je prijzen verhogen.
Het beste gevoel in de wereld is praten met potentiële klanten die zonder twijfel met jou willen werken wat het ook mag kosten. Ze zullen niet naar een ander gaan om te vergelijken of proberen te onderhandelen over je prijs. Zij zijn op zoek naar hetgeen wat jij biedt.
Dit is het doel van een goede branding. Om een positieve beleving te creëeren over de kwaliteit, de unieke waarde en betrouwbaarheid van jouw merk. Hierdoor hoef je niet op prijs te concurreren. En vergis je niet, het gaat hier niet om het vragen van idioot hoge prijzen maar om te vragen wat je producten en/of diensten daadwerkelijk waard zijn.
Vaak zijn klanten bereid om en beetje extra te betalen om een aankoop te doen bij een betrouwbaar merk omdat het minder riskant is, je iets unieks en waardevols biedt of een betere kwaliteit biedt. Denk bijvoorbeeld aan Apple. Als je op een moment bent dat je je prijzen wilt verhogen, kan het vernieuwen van je branding helpen communiceren waarom je meer kunt vragen.
7. Je wilt je (nieuwe) ideale klant aantrekken.
Als je op dit moment je ideale klant nog niet aantrekt of je gaat je richten op een nieuwe doelgroep dan is het verstandig om je branding te vernieuwen.
Een branding kan in dit geval op twee manieren iets toevoegen. Als eerste, het kan je helpen om er bovenuit te steken in een drukke markt/branche en daardoor kun je opvallen bij de doelgroep die je wilt bereiken. Ten tweede het kan je helpen een om in contact te komen en een relatie op te bouwen met jouw ideale klant.
Het vernieuwen van je branding kan je helpen laten zien aan potentiële klanten, dat jij anders ben dan anderen en dat jij hun angsten, zorgen, normen en waarden begrijpt. Dat helpt een relatie op te bouwen met je potentiële klant.
8. Je wilt een kwalitatief goed team.
Jouw merk gaat helemaal over hoe jouw bedrijf wordt waargenomen, niet alleen door je klanten, maar ook door potentiële personeelsleden. Iedereen wil werken voor een merk waar ze trots op zijn, en als je een reputatie hebt als een geweldige werkgever, zul je talent van hogere kwaliteit aantrekken.
Het opnieuw bekijken van je merkboodschap, visuals, klantervaring en marketingmateriaal om je cultuur en waarden over te brengen, kan een positieve bijdrage leveren aan het opbouwen van een goede reputatie.
9. Jouw branding en website zijn altijd “tijdelijk” geweest.
Wanneer je net begonnen bent met ondernemen, kan het zijn dat je zelf een goedkope website of branding hebt gemaakt. Het is misschien niet het meest ideale maar goed genoeg om in ieder geval aan de slag te kunnen en vlieguren te maken zodat je uiteindelijk een professionele branding en website kunt betalen of laat zien dat jouw bedrijf de eerste cruciale jaren het haalt. Als je in de positie zit dat je nu genoeg geld verdient om het te investeren in je bedrijf, dan is het waarschijnlijk tijd om het nu eens goed aan te pakken zodat je branding en website nog jaren zullen meegaan en meegroeien.
10. Je sales gaan traag.
Als je sales traag gaan, is het misschien tijd om eens kritisch naar onderneming, branding en website te kijken en uit te vinden wat niet werkt. Voor veel ondernemers geldt dat ze geen verantwoordelijkheid nemen en hun bedrijf marketen. Het gaat hier dus om meer dan alleen gezien worden.
Maar wat als je wel tijd en geld in je marketing steekt en je veel aandacht besteedt aan je aanbod? Alleen de verkoop blijft uit? Ik ga er van uit dat je de juiste doelgroep benaderd en kan het probleem zijn op welke manier je doelgroep jouw bedrijf ziet. Misschien zijn ze in de war doordat je teveel aanbiedt of vinden ze je niet legitiem. Of misschien hebben ze problemen met het navigeren op je website of zien ze niet de waarde van wat je doet.
In dit geval kan een vernieuwing van je branding helpen om je boodschap aan te scherpen, je beleving te verfijnen en je visuals opnieuw te definiëren zodat je echt je waarde kan verkopen.
Dus, is het tijd voor actie?
Zo, dit waren de 10 signalen die aangeven dat je toe bent aan een nieuwe branding, voor vernieuwing. Maar er is nog een ding wat ik je moet vertellen, namelijk dat je deze blog leest! Misschien had je al plannen voor het vernieuwen van je branding en website maar heb je de stap nog niet gezet.
Als je nog steeds twijfelt en je weet niet of het het waard is, bedenk dat wat je doelen voor een “rebranding” zijn. Hoe zou het jouw bedrijf beïnvloeden om die doelen te bereiken? Als je je doelgroep hierdoor kunt uitbreiden, personeel kunt aannemen, wilt opvallen of meer omzet hierdoor maakt, zou het dan je tijd, geld en moeite waard zijn? Aan de andere kant, wat gebeurd er als je het niet doet? Als je geen actie onderneemt?
Verandering is onvermijdelijk en een nieuwe branding is een onderdeel van het behoud van een gezond merk maar alleen jijw eet of het de juiste zet is voor nu. Ik hoop dat deze 10 signalen je de doorslag geven om in 2019 te beginnen met een nieuw en frisse branding.
Als je hulp nodig hebt met je nieuwe branding en je denkt dat wij een goed team zouden zijn dan hoor ik graag van je. Stuur een mailtje naar cheryl@cprecision.nl, bel 06 13 28 95 66 of stuur mij een bericht via Facebook.
Heb je eerder een rebranding doorgemaakt? Hoe vond je dat het de juiste tijd was? Was het effectief? Laat het me weten in de reacties! Als je dit artikel nuttig vond en je iemand anders kent die dat ook zou doen, zouden we het geweldig vinden als je het ook met hen zou delen.
Op de hoogte blijven van alles rondom mij en Cprecision? Vind mij hier:
0 reacties